woensdag 7 januari 2009

Vraag

Hallo Dirk,

Het jaar is weer nieuw, zoals iedereen is opgevallen - ik wens je veel geluk ermee, in alle opzichten!
Ik wou je weer eens wat vragen als je dat goed vindt. Een tijdje terug plaatste ik een gedicht van Lucebert in een reactie op je site bij dit bericht: http://vilt.wordpress.com/2008/10/24/de-schuttingtaal-der-engelen/. Je zei toen: 'Bedankt voor het citeren, Rutger (...) ik vind het vooral fantastisch ook dat zo Lucebert hier in de commentaren komt te staan'.

Ik heb me toen, en nu, afgevraagd waarom je dat nu eigenlijk zo leuk vond. En ik vraag het omdat ik momenteel (zoals je misschien ook in mijn bijdrage aan De Brakke Hond gezien hebt) weer druk doende ben met het plaatsen van artikelen op die website van mijn vader, die zo perifeer en obscuur zijn (artikelen voor het lerarenorgaan van zijn school) dat ik wel zeker weet dat ze in honderd jaar door nog geen drie mensen gelezen zullen worden. Nu vind ik dat niet zo erg - ik vind het leuk genoeg om te doen - maar ik vraag me toch af wat het belang van zulk werk voor anderen dan mijzelf kan zijn. Wie kijkt er bij jou in de archieven van de commentaren ooit nog eens naar dat gedicht van Lucebert?

Ik kan er nog wel meer vragen aan toevoegen, maar geef je liever de ruimte om hier zelf - kort dan wel zo lang mogelijk - wat over te zeggen als je dat wilt. Je zou me er weer een groot plezier mee doen. Misschien is het ook wel een hele domme vraag: Google digitaliseert tenslotte hele bibliotheken. Enfin, ik ben toch benieuwd wat jij erover te zeggen hebt.

Overigens kreeg ik plotseling een ongelofelijk aardige e-mail van Peter Holvoet-Hanssen in reactie op mijn recensie van zijn bundel. Hij deed me wel wat aan jou denken. Onder meer had hij het over een 'poging tot ontsnapping' - met de nadruk op 'poging'. Zo is het natuurlijk. Ik ben geneigd me vooral op dat ontsnappen te concentreren, waardoor dat tot ideaal wordt, en zo ook weer tot zwart gat, tot iets dat je opslokt - ipv op de beweging. Hij stuurde me ook twee nieuwe gedichten, allebei even mooi.

Goede groet, en bedankt alvast!

Rutger

Geen opmerkingen: